Začetni tečaj popotne fotografije - Ljubljana

13. - 22. november 2023

 

Popotno fotografijo se, tako kot mnoge druge veščine, lahko učimo in jo izpopolnjujemo ob lastnem delu ter z opazovanjem in proučevanjem fotografij izkušenih fotografov. Zato izobraževalna agencija Palladio že dvajseto leto organizira Začetni tečaj popotne fotografije. Tečaj je namenjen tako popotnikom ali turistom, ki se šele učijo popotne fotografije, kot tudi tistim, ki na potovanjih že fotografirajo in želijo izboljšati svoje znanje. Dolgoletni popotnik, fotograf, fotoreporter in predavatelj Iztok Bončina bo tako ob svojih fotografijah kot tudi v praksi predstavili dolgoletne izkušnje, ki jih je pridobival na potovanjih med fotografiranjem različnih dežel, ljudi, pokrajin, rastlin, živali, dogodkov idr.

Organizirali bomo tudi dva foto izleta (prevoz po dogovoru), kjer se bomo podali na zanimive lokacije in v praksi preizkusili veščine popotne fotografije. Prvi dan bomo obiskali botanični park Arboretum Volčji potok pri Kamniku ter ljubljanski živalski vrt, drugi izlet pa nas bo vodil na slovensko obalo ter Istro (Krkavče, Koštabona, Piran …). Zadnji dan tečaja bomo skupaj analizirali in komentirali posnete fotografije z izletov kot tudi ostale fotografije, ki jih bodo udeleženci (po želji) predstavili na tečaju.

Tečaj je namenjen tako začetnikom, ki šele spoznavajo skrivnosti fotografije, kot fotografom, ki že obvladajo fotografske veščine. Oboji lahko na tečaju spoznajo in odkrijejo mnogo novih in uporabnih fotografskih znanj. Naslednji tečaj bo potekal v Ljubljani od 13. do 22. novembra 2023 in sicer po naslednjem urniku:

ponedeljek, 13.11. - Uvod v popotno fotografijo

torek, 14.11. - Smernice za dobro fotografijo

sreda, 15.11. - Rastline živali, portret

četrtek, 16.11. - Arhitektura

sobota, 18.11. - Fotografiranje na terenu (Arboretum, Živalski vrt)

nedelja, 19.11. - Fotografiranje na terenu (Slovenska Istra, Piran)

ponedeljek, 20.11. - Pokrajina

torek, 21.11. - Fotografiranje dogodkov

sreda, 22.111 - Analiza fotografij

 

Predavanja bodo potekala od 17.00 - ca. 21.00, predvidoma v Medijski učilnici na ZGNL (Zavod za gluhe in naglušne Ljubljana), Vodnikova 74. Fotografiranje na terenu bomo izvedli v soboto, 18. novembra (dopoldan Arboretum, popoldan Zoo) ter nedeljo, 19. novembra (dopoldan Istra, popoldan Piran). Cena za udeležbo na celotnem tečaju je 170 evrov. Lahko pa se prijavite tudi na posamezno predavanje - v tem primeru je cena 30 evrov na predavanje ali posamezni dan terenskih vaj. V ceno niso vključene vstopnine (Arboretum, Zoo) ter prevozi, ki pa jih običajno izvedemo s svojimi avtomobili in si delimo stroške.

Svojim prijateljem, sodelavcem ali najdražjim, ki jih navdušuje fotografija, lahko Začetni tečaj popotne fotografije tudi podarite za rojstni dan, kot morebitno nagrado ali kaj drugega. Pišite nam na elektronski naslov Iztok.Boncina@guest.arnes.si in poslali vam bomo darilni bon. Na ta naslov se lahko tudi prijavite ali naslovite morebitna dodatna vprašanja.

URNIK IN PREDMETNIK

 

1. predavanje - UVOD V POPOTNO FOTOGRAFIJO - 13. november 

Na začetnem predavanju UVOD V POPOTNO FOTOGRAFIJO bomo najprej spoznali čarobni svet popotne fotografije, njene značilnosti, posebnosti, in osnovne smernice, ki jih mora spoštovati vsak dober popotni fotograf. Doumeli boste, zakaj je pomembno prebirati fotografsko literaturo, obiskovati foto razstave in se družiti s fotografi. Spoznali boste majhen delček elektromagnetnega valovanja, ki mu pravimo vidna svetloba ter nenavadni kvantni delec foton, ki je »kriv«, da fotografija sploh lahko nastane. Seznanili se boste z osnovnimi in najpomembnejšimi deli fotoaparata, njihovim delovanjem in uporabo (objektivi in njihove goriščnice, svetlomeri in merjenje svetlobe, kukalo in live view, zaklop, spominske kartice …). Preverili bomo katera fotografska oprema je koristna pri delu popotnega fotografa in zakaj (makro leče in obročki, razni filtri, predvsem polarizator, telekonverter, stojalo, bliskavica, odbojniki, pribor za čiščenje fotoaparata). V nadaljevanju bomo podrobneje spoznali tri kreativne fotografske funkcije - občutljivost (ISO), zaslonko in čas osvetlitve. Njihovi medsebojni povezavi pravimo tudi zakon vzajemnosti ali recipročnosti.

Terensko delo: Na prvem praktičnem izletu (Arboretum, Zoo) bomo pri vsakem udeležencu/udeleženki preverili in spoznavali nastavitve njegovega/njenega fotoaparata, značilnosti objektiva(vov), ki jih bodo udeleženci prinesli s seboj, seznanili pa se bomo tudi s praktično uporabo stojala, makro leč ali obročkov, polarizacijskega filtra, odbojnikov idr. Vadili bomo različne nastavitve zaslonke in čas osvetlitve.

 

2. predavanje - SMERNICE ZA DOBRO FOTOGRAFIJO - 14. november

Drugo predavanje SMERNICE ZA DOBRO FOTOGRAFIJO nas bo popeljalo v svet fotografskih načel in »zakonov«. Najprej bomo spoznali tri osnovne smernice, ki vam bodo že zelo hitro izboljšale kakovost vaših posnetkov. Potem se bomo posvetili splošnim fotografskim prvinam, ki precej vplivajo na razliko med slabimi, dobrimi in odličnimi fotografijami. Naučili se boste uporabljati izbirno ostrino, spoznavali kreativno uporabo okvirjev, konvergentnih linij, dojeli estetsko moč kontrastov in se srečali s privlačnostjo vzorcev. Pomembni poglavji bosta fotografiranje gibanja na razne načine ter mnoge uporabne oblike fotografske kompozicije (pravilo tretjin, zlati rez, diagonala, simetrija …). Zadnja, izjemno pomembna in zanimiva tema tega predavanja bo spoznavanje primerne svetlobe, njene značilnosti in izrazna moč (temperatura barv, naravna in umetna svetloba, svetloba ob različnih urah dneva in v različnih letnih časih, smeri svetlobe, fotografiranje proti svetlobi …).

Terensko delo: Vadili bomo izbirno ostrino, poskušali ujeti občutek gibanja na razne načine, iskali bomo kontraste, okvirje in vzorce ter fotografirali v različnih svetlobnih pogojih

 

 

3. predavanje - RASTLINE, ŽIVALI, PORTRET - 15. november

V prvem delu predavanja RASTLINE, ŽIVALI, PORTRET bomo spoznali razne motive ter načine fotografiranja rastlinskega in živalskega sveta. Kako fotografiramo posamezne rože, rastline v naravi, kakšen je najboljši fotografski pogled na rastline, kako izberemo primeren kader, katera je najlepša svetloba za fotografiranje rož in zakaj. Na primeru rastlin bomo spoznavali tudi čudovito in nenavadno področje makro fotografije. Svet živali je morda fotografsko bolj zapleten, vendar ponuja tudi obilo raziskovanja, eksperimentiranja in raznovrstnih motivov. Seznanili se bomo s praktičnimi nasveti in načini fotografiranja domačih ljubljenčkov, ptic, malih živali, žuželk, rib, spoznavali pa bomo tudi metode fotografiranja živali v živalskih vrtovih in v divjini, predvsem na safariju. Drugi del predavanja bo namenjen fotografiranju ljudi, kar vsekakor sodi me zahtevnejše a nedvomno tudi najlepše fotografske motive. Najprej se bomo dotaknili odnosa, pristopa in komuniciranja z raznimi »modeli« na potovanju. Spoznali bomo različne profile portretov, ugotavljali pomembnost ostrih, jasnih in lepo osvetljenih oči ter odkrivali zanimive načine fotografiranja različnih delov človeškega telesa. Poseben poudarek bo na fotografiranju ljudi v njihovem okolju, pri delu, zabavi, v službi … Naučili se boste, kako naredimo dober avtoportret (danes bolj popularno imenovan selfie) in kako na zanimiv način posnamemo večjo skupino ljudi. Seveda ne bo izostala tudi najlepša in najbolj dopadljiva svetloba pri fotografiranju portretov.

Terensko delo: Fotografirali bomo posamezne rastline (rože), na običajni in makro način. Delo bo potekalo v Arboretumu, kjer bomo iskali zanimive rastline, podali pa se bomo tudi med kaktuse in orhideje (glede na to, kaj bo takrat odprto). V Arboretumu bomo poskušali ujeti tudi kakšno žuželko (metulje, čebele) na rožah, večje živali pa bomo fotografirali v ljubljanskem živalskem vrtu. Portrete bomo vadili na obeh izletih in se občasno iz fotografov prelevili v modele svojim kolegom in kolegicam.

 

4. predavanje - ARHITEKTURA - 16. november

Fotografiranje arhitekture oziroma urbane kulture sveta je nedvomno velik izziv za vsakega popotnega fotografa. Na četrtem predavanju o ARHITEKTURI se bomo najprej podrobno dotaknili nekaterih kompozicijskih prvin fotografiranja raznih stavb, mestnih ulic, trgov. Seznanili se bomo s fotografskim beleženjem tradicionalne in sodobne arhitekture in spoznali zabavno iskanje zanimivih detajlov v urbani sredini. Naučili se boste, kako najlažje in najhitreje fotografiramo odseve stavb v steklu, vodi, kamnu ali kovini. Fotoaparata pa v mestih ne usmerimo samo v zunanjost stavb, pogosto zaidemo tudi v njihovo notranjost, zato je pomembno spoznati načine fotografiranja interierjev. Poleg odkrivanja primerne svetlobe bo pomembno poglavje namenjeno tudi fotografiranju načina življenja prebivalcev mesta ali vasi, ki ga srečamo na tržnicah, v pristaniščih, glavnih trgih, ulicah in drugih pomembnih točkah mest. Na fotografski način bomo spoznavali tudi svet umetnosti, slike, kipe, muzeje, grafite, umetnike pri delu idr.

Terensko delo: Razne oblike fotografiranja arhitekture bomo spoznavali v lepih, tradicionalnih vasicah slovenske Istre ter Piranu, kjer se bomo sprehodili po mestnih ulicah, ob prvem mraku pa fotografirali mesto v t.i. »modri svetlobi«.

 

5. predavanje - POKRAJINA - 20. november

Tudi na petem predavanju o POKRAJINI bomo najprej spoznali osnove pokrajinske kompozicije, npr. poudarjanje občutka treh dimenzij, spoznavanje raznih planov ali metod, ki naglašujejo »globino« posnetka. Dotaknili se bomo fotografiranja vzorcev v pokrajini in spoznali uporabne filtre, predvsem polarizacijski filter. Ena od zanimivih tem bo fotografiranje z višine, kar nam na potovanju, pri poletih z letalom, balonom ali zmajem vsekakor pride zelo prav. Seznanili se bomo z nekaterimi najbolj pogostimi in slikovitimi temami/motivi v pokrajinski fotografiji, kot so npr. oblaki, fotografiranje voda, gozdov in pragozdov, gora, zasneženih pokrajin, puščav, sončnih vzhodov in zahodov. Zadnje poglavje nas bo usmerilo v vesolje, v nekoliko bolj zahtevno astrofotografijo. Naučili se bomo, kako s preprosto opremo fotografirati Luno, Sonce, zvezdnato nebo, pa tudi bolj izbirčne motive, kot so meteorji, Sončev in Lunin mrk in še kaj.

Terensko delo: V slovenski Istri in na Obali bomo iskali razne pokrajinske motive, vzorce v pokrajini, poskusili bomo ujeti gibanje vode, valov. Če bo morda vidna Luna ali neokrnjeno zvezdnato nebo, bomo vadili tudi astrofotografijo.



6. predavanje - FOTOGRAFIRANJE DOGODKOV - 21. november

Na potovanju pogosto naletimo na takšne ali drugačne dogodke in skoraj nujno je, da popotni fotografi obvladamo tudi te motive. Zato bo šesto predavanje usmerjeno v FOTOGRAFIRANJE DOGODKOV. Spoznali bomo praktične in ustvarjalne načine fotografiranja raznovrstnih dogodkov, npr. festivalov, karnevalov, procesij, predstavitev ljudskih običajev, koncertov, glasbe in plesa, športnih dogodkov, porok, raznih uličnih prireditev pa tudi nekoliko bolj nevarnih dogodkov kot so demonstracije oziroma protesti. Ob koncu tega predavanja bomo vključili tudi nekaj osnovnih vsebin o obdelavi posnetkov z raznimi računalniškimi programi, predvsem s Camera Raw, Photoshop ter Nik software. Spregovorili bomo tudi o poznejši uporabi fotografij, ki smo jih posneli na potovanju, predvsem o organiziranju razstave ter pripravi in predstavitvi potopisnega predavanja.

Terensko delo: Za to poglavje ne načrtujemo posebej terenskega dela, seveda pa diskretno pristopimo k fotografiranju, če na izletu slučajno naletimo na kak športni dogodek, festival ali poroko.


7. predavanje - ANALIZA FOTOGRAFIJ - 22. november

Ta dan pravzaprav ni namenjen predavanju, temveč strokovni analizi fotografij, ki so jih udeleženci in udeleženke ustvarili med fotografiranjem na terenu. Predavatelj in vodja izobraževanja opozori na dobre in slabe značilnosti fotografij ter poda smernice za njihovo izboljšanje. Komentarji in konstruktivna kritika udeležencev o svojih in ostalih fotografijah je seveda zaželena in dobrodošla. Ob zaključku izobraževanja prejmejo udeleženci in udeleženke potrdilo o opravljenem tečaju.

 

KORISTNI FOTOGRAFSKI NASVETI

DRŽA FOTOAPARATA

• noge nekoliko narazen, drža telesa čim bolj stabilna,

• roke čim bližje telesu, komolce naslonimo na telo,

• fotoaparat rajši "naslonimo" na dlani kot pa da ga stiskamo s prsti,

• z levo roko fotoaparat podpiramo, z desno ga držimo,

• preden pritisnemo na sprožilec umirimo dihanje, vdihnemo in nežno pritisnemo sprožilec,

• bolj pazimo na držo fotoaparata pri portretnih (vertikalnih) kadrih, kot pri pokrajinskih (horizontalnih),

• če razmere (kader, suha trava, dovolj prostora, stare hlače..) dopuščajo, se lahko usedemo in aparat naslonimo na kolena, ki jih stisnemo k telesu,

• lahko pokleknemo na eno koleno in se na drugo opremo s komolcem,

• glede na motiv se lahko tudi uležemo na tla,

• uporabljamo vsa naravna in umetna stojala, ki so na voljo (drogovi, drevesa, ograje, prometni znaki, vogali hiš, stebri, okna, vrata, klopi, mize...)

vendar pazimo, da se fotoaparat ne poškoduje, obdrgne ali pade na tla,

• v slabših svetlobnih pogojih vedno spremljamo vrednost časa, do katere še lahko držimo fotoaparat v rokah, ali pa ga je potrebno nasloniti ali

uporabiti stojalo.


 TEMPERATURA BARVE (v Kelvinih)

1500 - sveče, oljenke

2000 - zelo zgodnji sončni vzhod

2500 - navadna domača žarnica

3000 - močnejša žarnica, studijske luči

3200 - neonske luči

4000 - običajne bliskavice

5000 - običajna dnevna svetloba, močnejše bliskavice

5500 - opoldansko sonce, poleti, v naših krajih

6000 - opoldansko sonce z zelo jasnim modrim nebom

7000 - nekoliko oblačno nebo

8000 - megleno nebo

9000 - odprta senca v jasnem dnevu

10,000 - zelo oblačno nebo

11,000 - modro nebo v hribih

20,000 + odprta senca visoko v hribih v jasnem dnevu


FOTOGRAFIRANJE SLAPOV

• poiščemo dovolj velik, zanimiv in žuboreč slap s primernim dostopom,

• zaščitimo opremo pred vodnim pršenjem,

• primerno se oblečemo, pazimo na spolzka tla, kamenje, veje, naplavine,

• izberemo oblačen ali meglen dan, sonce ni najbolj primerno,

• izberemo primeren kader in kompozicijo, pazimo na moteče veje, listje,

• ne slikamo samo vode temveč tudi nekaj okolice,

• po možnosti vključimo v kader tudi model,

• svetlobo običajno merimo na okolici, ne na slapu,

• poskušamo doseči čim daljši čas, vsaj nekaj sekund,

• zato je nujna uporaba stojala,

• zaslonko popolnoma zapremo, ISO nastavimo na najmanjšo vrednost,

• uporabimo sivi filter ali polarizator ali oboje.


ŽIVALSKI VRT

• obišči živalski vrt v različnih letnih časih

• obišči živalski vrt v različnem vremenu,

• uporabljaj teleobjektiv,

• zaslonka je največkrat popolnoma odprta (zabrišeš mrežo),

• uporabljaj stojalo ali monopod,

• ustvari iluzijo naravnega okolja,

• izogibaj se ograji, rešetkam, obzidju ...

• bodi pozoren tudi na obiskovalce (portreti otrok ...),

• preveri kdaj je čas hranjenja živali (pazi na dogajanje),

• spoštuj pravila živalskega vrta,

• pridi v živalski vrt zgodaj (takoj, ko odprejo),

• po možnosti uporabi bliskavico,



Agencija Palladio, d.o.o.
Cesta na Brdo 45
1000 Ljubljana
telefon: 041 618 623
mail: Iztok.Boncina@guest.arnes.si 
 
 
 
Copyright © Iztok Bončina 2021 - vsebina izobraževanj in predavanj je avtorsko zaščitena